KAMPANIA "ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ"
Nasza szkoła każdego roku uczestniczy w ogólnopolskiej kampanii "Zachowaj Trzeźwy Umysł". Kampania skierowana jest głównie do dzieci i młodzieży oraz rodziców i grona pedagogicznego. Co roku kampania ma inne hasło przewodnie.
Organizatorzy corocznych kampanii chcą uświadomić młodym ludziom, jak działa mózg i jakie szkody mogą w nim poczynić papierosy, narkotyki i alkohol. Założone cele są realizowane podczas zajęć z wychowawcami oraz na wybranych lekcjach biologii i przyrody. Organizatorzy kampanii przygotowują wiele konkursów indywidualnych dla uczniów oraz zespołowych dla klas i świetlic. Każdego roku nasi uczniowie chętnie biorą w nich udział i zdobywają nagrody. Inicjatorem włączenia naszej gminy do kampanii jest GKRPA w Dobrej, która jest głównym koordynatorem realizowanych przedsięwzięć.
Dla rodziców organizatorzy kampanii przygotowują ciekawe ulotki z praktycznymi poradami, jak w mądry i przemyślany, sposób rozmawiać z dziećmi na ważne tematy. Narkotyki, używki, dopalacze są coraz łatwiej dostępne i wyglądają niegroźnie, dlatego tak ważna jest świadomość rodziców, rozmowa z dziećmi i obserwowanie ich zachowań. Wszystkie materiały dla rodziców opracowane są w formie ulotek i dostępne u pedagoga szkolnego.
LATERALIZACJA
W rozwoju dziecka ważnym elementem jest prawidłowy przebieg procesu lateralizacji, który polega na dominacji stronnej w obrębie oka, ręki oraz nogi. Prawidłowe są dominacje prawostronne i lewostronne. Niekorzystna jest lateralizacja skrzyżowana obejmująca: lewoboczność - praworęczność - lewonożność lub prawoboczność - leworęczność - prawonożność. Niekorzystna jest również lateralizacja nieustalona, czyli brak dominacji, charakteryzującej się obniżeniem sprawności obu rąk.
Dzieci z zaburzeniami lateralizacji popełniają najczęściej błędy:
w pisaniu:
- mylenie liter o podobnych kształtach, ale o innym położeniu i kierunku: b-d, p-b, u-n, w-m;
- zmiana kolejności liter, ich przestawianie, błędne odtwarzanie;
- może wystąpić pismo lustrzane;
- zniekształcenia graficznej strony pisma.
w czytaniu:
- przestawianie liter i cząstek wyrazowych;
- zmiana kolejności liter, sylab i wyrazów;
- opuszczanie całego wiersza;
- wolne tempo czytania (szczególnie przy lewooczności - pismo ma kierunek od lewej do prawej, prawe oko powinno "prowadzić");
- kłopoty ze zrozumieniem sensu czytanego tekstu ze względu na odwracanie porządku liter.
w rysowaniu:
- częste zmiany kierunku w rysunkach;
- błędny kierunek odwzorowywania - od prawej ku lewej.
inne trudności:
- trudności w nauce geografii, geometrii;
- niepowodzenia na lekcjach wf ze względu na słabą orientację w schemacie własnego ciała, błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń.
Z wiekiem maleje liczba dzieci wykazujących lateralizację osłabioną. U części z nich oburęczność jest zjawiskiem przejściowym, są jednak i takie, które pozostają oburęcznymi do końca życia. Dzieci z opóźnioną i osłabioną lateralizacją wykazują nieraz w pierwszych latach życia tendencję do częstego używania ręki lewej, później natomiast stają się praworęcznymi. Mówimy tutaj o dominacji zmiennej.
Zaburzenia procesu lateralizacji są zbyt różnorodne i złożone, aby można je było sprowadzać tylko do problemu leworęczności.
Upraszczanie takie jest niesłuszne i w praktyce nieuzasadnione. Szczegółowe badania naukowe wykazują, iż dominacja skrzyżowana, osłabiona oraz zmienna wiąże się o wiele częściej z różnego typu zaburzeniami niż wyraźna leworęczność występująca na tle ogólnej lewostronności dziecka. U dziecka leworęcznego z wczesną, silną i jednorodną lateralizacją występuje bowiem jedynie odwrócenie dominacji w obrębie półkul, u dzieci oburęcznych natomiast mamy do czynienia z brakiem dominacji lub konfliktem dominacji. Konflikt taki zaznacza się również w dominacji skrzyżowanej.
Dziecko leworęczne znajduje się zazwyczaj w sytuacji o wiele trudniejszej niż jego praworęczni rówieśnicy. Szczególnie początki nauki szkolnej, przede wszystkim zaś początki nauki pisania bywają bardzo trudne, a nawet szokujące. Dzieci leworęczne nie różnią się pod względem sprawności intelektualnej od dzieci praworęcznych, mimo to częściej napotykają na trudności w szkole. Zaburzenia stwierdzone u dzieci lewostronnych uznaje się za skutek zmuszania ich do posługiwania się prawą ręką, co wywołuje konflikt odbierany przez półkulę mózgową nie dominującą. U dzieci powstają wówczas wtórne zaburzenia nerwicowe i motywacyjne. Dlatego sprawą niezmiernie ważną jest "wybór ręki", którą dziecko leworęczne ma pisać.
Wskazówki dla rodziców:
- Zwróćmy uwagę, którą ręką dziecko myje zęby, czesze się, rysuje, trzyma łyżkę, sięga po zabawki na najwyższej półce.
- Dziecko "faworyzujące" lewą rękę powinno przed rozpoczęciem nauki w szkole zostać przebadane przez psychologa, który określi, czy faktycznie jest leworęczne, jeśli tak, trzeba zaakceptować jego leworęczność.
- Najprostszy sposób ustalenia dominacji to przeprowadzenie testu składającego się z kilku poleceń, które dziecko musi wykonać:
ustalenie dominacji ręki: nawlekanie koralików na drucik - 30 sztuk, obrysowywanie szablonu koła;
ustalenie dominacji oka: zaglądanie do butelki (z ciemnego szkła), zaglądanie przez dziurkę od klucza;
ustalenie dominacji nogi: skakanie na jednej nodze, kopanie piłki.
Jeżeli badania nasze wykażą, że dziecko jest leworęczne to:
- ustawmy lampę z prawej strony biurka, cień ręki nie będzie utrudniał pisania,
- dopilnujmy, by w szkole dziecko siedziało w środkowym rzędzie, gdzie światło jest najbardziej rozproszone,
- dziecko powinno zajmować miejsce z lewej strony ławki, by nie przeszkadzać w pisaniu praworęcznemu koledze,
- nauczmy je, jak układać zeszyt, aby nie zasłaniało sobie pisanego tekstu i nie zamazywało go; zeszyt powinien być ułożony ukośnie do krawędzi biurka, jego lewy róg musi być skierowany lekko w górę, a prawy w dół.